کد تقویم

> پیدایش سینما - همه چی درباره سینما
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه چی درباره سینما

  • پیدایش سینمای آمریکا

تولد سینما را تا حد زیادی می‌توان به آمریکا نسبت داد. اولین انیمیشن سینمایی توسط ادوارد مای‌بریج ساخته شد که تصویر یک اسب در حال دویدن بود.

توماس آلوا ادیسون هم یکی از اولین تولیدکنندگان سینما بود که دستگاه جنبش نما را اختراع کرد.

اولین نمایش فیلم در آمریکا برای عده? زیادی از تماشاگران در وقت استراحت بین جشنهای رقص و دانس برگزار می‌شد. پایه‌گذاران این فیلمها از مکانهای مختلف دنیا به آمریکا می‌آمدند و غارتها و راهزنی‌ها را به صورت فیلمهای درام نشان می‌دادند. اولین موفقیت آمریکا در سینما، فیلم سرقت بزرگ قطار به کارگردانی ادوین س. پورتر بود.

  • پیدایش هالیوود

در سال ???? کارگردان د. و. گریفیث از طرف شرکت بیوگراف همراه با گروه بازیگرانش به سواحل فرستاده شدند. آنها شروع به ساختن فیلمی در محلی نزدیک لوس آنجلس کردند. این شرکت ترجیح داد تا فیلم‌های دیگری هم در آن مکان و مناطق نزدیک به آن بسازد، آن محل را هالیوود نامیدند.

چندی بعد آنجا پیشرفت کرد و استودیوهای زیادی در آنجا ساخته شد. تا قبل از جنگ جهانی اول فیلم‌های زیادی در شهرهای مختلف آمریکا ساخته می‌شد اما کارگردانان بیشتر به طرف جنوب کالیفرنیا جذب می‌شدند.

  • پیدایش ویدئوهای خانگی

سینمای مستقل آمریکا بیشتر بعد از دهه ??حضور پیداکرد.قبل از آن استودیوهای هالیوودی اجازه نمی‌دادند که کارگردانان فیلمهای خودشان را بسازند وشدیدا بر فیلمهااحاطه داشتند.کسانی مثل جان فورد وهیچکاک نمی‌توانستد که فیلمهای خودشان را تدوین کنند چون تهیه کننده بر آنها اعمال نظر می‌کرد.اما بعد از دهه??وظهور مکاتب مختلف درهنر وهمچنین تغییر علاقه مردم وجوانان به فیلمهایی که فرهنگ عامه داشتند باعث شد که تهیه کنندگان هالیوودی هم به فیلمهای مستقل تر بیشتر توجه کنند.واینجا بود که کارگردانان جوان ونوجویی مثل اسپیلبرگ، اسکورسیزی، کاپولا ودی پالما هم بتوانند که فیلمهای موردعلاقه خودشان را بسازند وتهیه کنندگان هالیوودی هم به آنان توجه ویژه‌ای بکنند. البته کارگردانانی مثل اندی وارهول یا کاساویتس زیر بار سیستم استودیویی نرفتند وخودشان همچنان مشغول فیلمسازی شدند.بیشتر دلیل حضور سینمای مستقل در بخش س -ک -=س واروتیک بود.چون دیگرتابوها در هالیوود وآمریکا شکسته شده بودومردم این مسائل را راحتر درک می‌کردند ودرواقع س =-ک-= س موتورجلوبرنده سینمای آمریکا شد. فیلمهایی مثل خیابانهای پایین شهر (اسکورسیزی)، دوئل (اسپیلبرگ)، دیوار نوشتهای آمریکایی (لوکاس)از جمله مستقلهای هالیوود آن زمان بود.

 

تاریخچه سینما

پیدایش

برادران لومیر در سال ???? سینماتوگراف(اولین دوربین فیلم برداری) را اختراع کردند. هرچند نمی‌توان این دو برادر فرانسوی را یگانه افرادی دانست که به پیدایش هنر سینما کمک کردند. پیدایش سینما و فن فیلمبرداری خود مرهون پیشرفت‌های بسیار زیادی هم در عرصهُ تکامل نگاتیو بود و هم تکامل دستگاه‌های اولیه عکاسی. بطوریکه نمی‌توان قاطعانه از یک نفر به‌عنوان مخترع سینما نام برد. دستگاه‌هایی همچون کینتوسکوپ، ویتاسکوپ و بایوسکوپ همگی در پیدایش دستگاه سینماتوگراف موثر بوده‌اند.

برادران لومیر خود ده‌ها فیلم کوتاه ساختند که همهُ آنها صرفاً از یک نما تشکیل می‌شد و قطع و وصل و تدوین در آنها وجود نداشت. از جمله? این فیلم‌ها می‌توانیم به "ورود قطار به ایستگاه"(که به عنوان اولین فیلم ساخته شده به دست بشر محسوب می‌شود)، "خروج قایق از لنگرگاه"، "غذا خوردن کودک" و "خروج کارگران از کارخانه" اشاره کنیم.

پس از لومیرها، ژرژ مه‌لیس باعث تکامل فن سینما شد. دیدگاه مه‌لیس نسبت به سینما یک دیدگاه تئاتری بود. او پرده‌های گوناگونی از نمایش را فیلمبرداری می‌کرد و سپس این پرده‌ها را به یکدیگر متصل می‌کرد. ژرژ مه‌لیس همچنین پدیدآورنده‌ فن تروکاژ در سینماست. پس از مه‌لیس، ادوین اس پورتر باعث تکامل بنیادین و ساختاری سینما شد. او با ساختن فیلم‌های "زندگی آتش‌نشان آمریکایی" و "سرقت بزرگ قطار" سینما را به عنوان پدیده‌ای که امروزه می‌شناسیم معرفی کرد. سینمای پورتر دیگر ارتباطی به تئاتر نداشت، بلکه هنری مستقل و جدید بود. پورتر، پیشگام فن تدوین فیلم نیز می‌باشد. راهی که او در سینما آغاز کرد در نهایت به سینمای داستان‌گوی هالیوود منجر شد.


نوشته شده در شنبه 89/2/18ساعت 12:46 عصر توسط چارلی چاپلین نظرات ( ) |


کد قالب جدید قالب های پیچک


< > < >